Święta zbliżają się wielkimi krokami. Polacy zaczynają kupować prezenty dla swoich bliskich, a wielu z nich robi je wyłącznie przez Internet. Firma G DATA przeprowadziła badanie, które pokazało, że klienci sklepów internetowych wciąż obawiają się o bezpieczeństwo swoich danych, a największym zagrożeniem jest według nich kradzież danych karty kredytowej, haseł itp. Co ciekawe, e-sklepy również nie zyskują zaufania internautów: jedynie jedna trzecia z nich uważa, że dane przekazane operatorom sklepów pozostają bezpieczne. Internauci wykazują również szczególną ostrożność podczas robienia zakupów przez Internet, a siedmiu na dziesięciu z nich zwraca uwagę na bezpieczeństwo połączenia ze stroną.
Skąd obawa przed zakupami?
Badanie przeprowadzone przez firmę G DATA pokazuje, że jedynie jeden na dziesięciu internautów robi zakupy bez obaw. Głównym powodem do zmartwień jest strach przed kradzieżą danych karty kredytowej, kont użytkowników bądź innych danych osobowych. Na drugim miejscu plasuje się niedostarczenie zamówienia pomimo dokonania zapłaty. Znaczny niepokój budzi również niekontrolowane przekazanie danych osobom trzecim, które nie mają żadnego związku ze zrobionymi zakupami. Użytkownicy kwestionują także bezpieczeństwo danych przechowywanych przez sklepy internetowe.
Obowiązek sklepów
Robiąc świąteczne zakupy, internauci muszą podać m.in. adres ich dostawy oraz adres e-mail, a prawdopodobnie również dane płatności. Sklepy muszą zapewnić bezpieczeństwo tych danych, jednak wskaźnik G DATA IT Security Barometer pokazuje, że o ich właściwym postępowaniu przekonanych jest jedynie jedna trzecia przebadanych. Siedmiu na dziesięciu użytkowników zgłasza wątpliwości lub wyraża niepewność w odniesieniu do bezpieczeństwa danych w handlu online. Dodatkowo tylko niektórzy internauci zwracają uwagę podczas robienia zakupów w sieci na to, czy strona sklepu wykorzystuje bezpieczne połączenie. Wielu z nich nie przywiązuje wagi do liter „https” w adresie URL bądź do ikony kłódki w pasku adresu przeglądarki, w ten sposób stając się potencjalną ofiarą cyberprzestępców i oszustów.
Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Prezentujemy 6 porad, które pozwolą zachować bezpieczeństwo podczas świątecznych zakupów w sieci.
- Zadbaj o ochronę: Oprogramowanie antywirusowe wyposażone w moduł ochrony w czasie rzeczywistym powinno zostać zainstalowane na każdym komputerze, smartphonie czy tablecie, z którego dokonywane są zakupy.
- Pamiętaj o aktualizacji: Oprogramowanie, aplikacje oraz system operacyjny zainstalowane na komputerze lub urządzeniu przenośnym powinny być zaktualizowane do najnowszej wersji, a wszelkie dostępne aktualizacje należy instalować niezwłocznie. W ten sposób chronimy się przed lukami otwierającymi cyberprzestępcom drogę do działania.
- Weryfikuj proces płatności: Po dokonaniu płatności powinieneś natychmiast otrzymać potwierdzenie. Wystrzegaj się opcji „zaliczka”!
- Nie daj się nabrać na fałszywe oferty: Niezwłocznie usuwaj podejrzane wiadomości zawierające podejrzane oferty specjalne. Nigdy nie klikaj w linki zawarte w takich wiadomościach ani nie otwieraj załączników, które mogą prowadzić wprost do niebezpiecznej strony.
- Kupuj wyłącznie w sprawdzonych sklepach internetowych: Dokładnie sprawdź dany sklep internetowy, przeczytaj ogólne warunki sprzedaży i dostawy oraz dowiedz się, jakich dodatkowych kosztów możesz się spodziewać. Warto też poczytać w sieci komentarze dotyczące danego sprzedawcy i upewnić się, czy nie widnieje na żadnej „czarnej liście”.
- Zadbaj o bezpieczeństwo płatności online: Dokonując płatności, zwróć uwagę na instrukcje bezpieczeństwa przeglądarki. Ważnym elementem jest symbol kłódki w pasku adresowym, skrót „https” przed właściwym adresem internetowym oraz wyświetlanie się prawidłowej domeny. Jeśli brakuje tego typu zabezpieczeń, nie należy dokonywać płatności ani podawać żadnych danych.
Mamy nadzieję, że powyższe rady sprawią, że nie będziecie obawiać się o swoje dane kupując przez Internet świąteczne prezenty.
PS: Warto stosować je nie tylko od święta! : )